Laktatprofil-test

Terskel for melkesyre (Laktatprofil)

  • Måling av lakataverdiene i blodet under økende belastning
  • Målingen gjøres med blodprøve (stikk i finger) for hver belastningsøkning
  • Hjertefrekvensen måles under hele testen
  • Testen varer ca 25 til 30 minutter – pluss oppvarming (ca 10 minutter)
  • Belastningen økes gradvis i intervaller på 5 minutter (anstrengende)
  • Man finner personlig terskelverdi (km/t – watt) for når musklene produserer melkesyre
  • Resultatet av testen gir en meget god veiledning for optimalisert trening

Forberedelser:

Ikke tren på testdagen

Ikke tren hardt dagen før test

Husk ledig tøy og gode sko (eventuelt sykkelsko).

Ved sykdom / forkjølelse bør testen utsettes.

Test:

Ved å gjennomføre en laktatprofil test får du en omfattende vurdering av din aerobe utholdenhet. Laktatprofil testen består av 10 min oppvarming på lav arbeidsbelastning etterfulgt av 5-7 trinn med økende arbeidsbelastning. Hvert belastningstrinn varer i 5 min, der puls og oksygenopptak registreres siste 2 minutter. På slutten av hvert belastningstrinn blir det tatt et lite fingerstikk for å måle laktatkonsentrasjonen i blodet ditt. Borg skala brukes som belastnings indikator.

Etter test:

Vi benytter en Lactate Pro 2 (LT-1730) analysator for vurdering av blodlaktat. Testen avsluttes når din blodlaktatkonsentrasjon har oversteget baseline laktatverdi Ved eget utregnings program estimeres ditt laktat verdi/terskel.

Testens totale varighet ligger normalt i området 30-45 min.

Du bestemmer selv om du vil gjennomføre testen på sykkel eller tredemølle.

Ta med drikkeflaske egnet lett tøy passende til testen. Ta eventuelt med egne sykkel sko (SPD) som normalt benyttes på terrengsykler. Dersom du vil benytte sykkel sko med binding til racerpedaler, ta med egne, så monterer vi disse på ergometersykkelen vår. Oppvarming vil bli gjennomført under selve testen.

Husk å fylle ut samtykke skjema som du laster ned og medbringer oss til test, eller sendes i forkant før test; post@maxlab.no